pátek 28. ledna 2011

Parchanti: Vsaďte si

Jak jsem sliboval včera, dneska zde máme recenzi na něco jiného než Sin City. A to velmi jiného. Ale nebojte, nebude to bolet.
Ke knize Parchanti jsem přistupoval trošku s odstupem. Komiksy mám sice hodně rád, ale zase samozřejmě ne všechny se mi líbí. A pokud si přečtete základní plot příběhu, tak vám hlavou proletí, že to už tady bylo milionkrát a bude to nuda. Ale opak je pravdou.

Nejdřív si ale řekneme co vlastně ti Parchanti jsou. Tým skládající se z 5ti členů se jmény: Clay, Puma, Jensen, Čokl a Levák kdysi pracoval pro CIA, které se v knize říká Agentura. Když ale viděli více než měli a byli ve špatný čas na špatném místě, rozhodla se je Agentura umlčet a nechala vybuchnout jejich vrtulník.
Jak je ale v akčních snímcích zvykem, Parchanti na palubě vrtulníku samozřejmě nebyli. Agentura je uvedla jako tragicky zahynulé a jede se dál. Parchanti ale žijí a chtějí se Agentuře pomstít, respektive přímo člověku, který dal rozkaz k jejich zabití.
Rozhodnou se tedy vypátrat o co Agentuře jde. A jejich zjištění je více než překvapivé. Agentura vesele obchoduje s drogami, zbraněmi a podobným svinstvem. Zde je třeba říct, že Parchanti jsou v první řadě vycvičení vojáci, tudíž patrioti a tyto nelegální obchody berou jako čin proti Americe, své vlastní domovině.


Parchanti se proto rozhodnou Agentuře třošku přiškrtit krk a dosáhnout toho, aby je vymazala ze seznamu smrti.
Neberte ale příběh jako nějaké kliše, sice se o něj opírá, ale je velmi zábavně pojat a například scéna s "nabouráním do systému" a hláška "Už mám dost těch Mission Imposible sraček" mě opravdu rozesmála. První kapitola knihy je poněkud zmatená, bohužel se musí představit spousta postav, ale pak již autoři rozvíjejí každou postavu podrobněji a začnete si na ně zvykat. Mě se nejvíce zamlouval Jensen, který zastává status technika a hackera v týmu. Má správně břitký humor a jeho hlášky jsou opravdu zábavné.


Po představení týmu v první kapitole následuje delší povídka Goliáš, která se již táhne až do konce knihy. Zde mě již, po první z pěti kapitol, Parchanti začali opravdu bavit a zapoměl jsem na malé nedorozumění z první kapitoly, kdy vás scénaristá hodí rovnou do akce, bez nějakého intra. Možná by nevadilo napsat nějaký úvodník a trošku popsat situaci a postavy, aby čtenář nebyl po první kapitole zmatený.
To je ale má jediná výtka proti příběhové linii komiksu.

Nyní se podíváme na kresbu. Mě osobně se podobný styl kresby opravdu líbí a připadá mi takový ten "správný komiksový". Trošku mi stylem připomíná Hellboye, ale jen stylem kresby. Kreslíř Jock je podepsán i pod Soudce Dredem, takže pokud se vám kresba bude zamlouvat, zkuste sáhnout i po tomto superhrdinovi.

A to byl oslí můstek k, pro mě, největší zvláštnosti a výhodě tohoto komiksu. Hrdinové této knihy totiž nejsou superhrdinové se superschopnostmi, ale normální lidé, respektive špičkově vycvičený tým vojáků. Proto se teoreticky, s přivřenýma očima, dá komiks považovat za reálný a všechny akce působí věrohodně a takovým tím "to by možná v reálu šlo" stylem.
Já jsem si vždycky myslel, že podobný styl komiksu se mi nikdy nebude líbit, holt jsem vyrostl na Batmanech a Spider-Manech, ale Parchanti mě opravdu příjemně překvapili a nemůžu se dočkat až si přečtu další díl ze série.
Pokud se vám tedy líbí "vojenské týmovky" stylem A-Teamu, tohle bude přesně váš šálek kávy.

Pokud se pokusím nějak sesumarizovat a ohodnotit celý komiks, musím uznat, že mě opravdu příjemně překvapil a děkuji Comics Centru, že se jej rozhodlo u nás vydávat, i když to není ten klasický dětský komiks, ale četba pro ty starší. Škoda jen první zmatečné kapitoly, ale přes tu se rychle překousáte.
Parchanti: Vsaďte si je tedy velmi dobře nakreslený a příběhově dobře podaný komiks, který obsahuje pár opravdu vtipných hlášek. Dostává tedy ode mě 90 procent a těšte se na recenzi druhého dílu!

90%

Parchanty si můžete zakoupit přímo u českého vydavatele Comics Centra a to vázanou za 479,- Kč (link na eshop) a nebo brožovanou za 239,- Kč (link na eshop). Na obě knihy je nyní 20% sleva, tak si pospěšte, opravdu to stojí za to!

Žádné komentáře:

Okomentovat